Josef Morkus
Bali, Jáva, Kuala Lumpur, Angkor, Koh Chang, Bangkok
Informace a hodnocení



Tato stránka ke stažení ve formátu PDF

Číslo před destinací udává naše hodnocení:
1 = nutno vidět
2 = velmi dobré
3 = dobré
4 = má smysl, pokud jedete kolem
5 = nemá smysl


2    BALI, Indonésie (5780 km2, 4 220 000 obyvatel)
Malý ostrov (70 x 140 km), velmi intenzivně zastavěný. Čistě přírodních partií je málo. Pláže dobré, ale např. jih Thajska nebo Yucatan je lepší. Zajímavé chrámy a hlavně skvělá celková atmosféra prolnutá náboženskými obřady.

Pláže
2    Kuta – hodně dlouhá, široká, dost velké vlny (menší směrem k letišti). Přes den málo lidí. Večer odliv a dost lidí, hodně se tu hraje fotbal.
3    Nusa Dua – dlouhá, užší, žádné vlny, pozvolně do moře, trochu listí a trávy ve vodě. Na pláži téměř nikdo. Kolem luxusní hotely, takže dost mrtvo.
4    Padang Padang – velmi malá, hodně lidí, špína. Pěkná scenérie. Přístup schodištěm ve skále, dost schodů.

Místa
3    Kuta – hodně živé, spousta obchodů a restaurací. Naprosto příšerná doprava, na hlavní ulici neustálý proud motorek.
1    Tanah Lot (15. století) – dva malé chrámy na moři (Tanah Lot a Batu Balong), hodně lidí
2    Taman Ayun (1634, rekonstrukce 1937) – rozsáhlý chrám, pěkně upravený, hodně věží
2    Pacung – výhled na velké rýžové terasy
2    Ulun Danu Bratan (1663) – malý chrám na jezeře, pěkně upravený areál
3    vyhlídka na Twin Lakes
2    Munduk – vodopád v pěkné přírodní scenérii, stezka ze silnice dost z kopce. Přírodnější než trochu vyšší Gitgit.
4    Batubulan – krátká ukázka výroby batiky a obrovský obchod
2    Bukit Jambul – velmi pěkná, i když malá rýžová terasa
2    Kávová plantáž – zajímavá ukázka pěstování různých plodin, cibetka
2    Besakih (14. stol.) – velmi rozsáhlý a pěkný chrám na svahu Gunung Agung (3031 m.n.m., poslední erupce 1963) s dalekým rozhledem. Spousta velmi otravných průvodců, kteří se snaží vnutit své služby a nechtějí vás pustit do chrámu.
1    Kintamani – výhled na Gunung Batur (1717 m.n.m., poslední erupce 2000) a jezero
2    Gunung Kawi Sebatu – malý chrám kolem posvátných pramenů, je vidět ze stoupající silnice vedoucí kolem něj
1    Tegallalang – velké rýžové terasy, lze se jimi procházet
3    Ubud – město, nikoliv vesnička jak by se mohlo zdát z některých průvodců. Královský palác je malý, ale zajímavý se spoustou soch.
4    GWK Centre – velká nedodělaná socha, jinak kulturní centrum s představeními patrně v bývalém lomu
1    Uluwatu (11. stol.) – chrám malý a nijak zvlášť zajímavý, ale s parádními výhledy na okolní útesy
5    Jimbaran – restaurace s mořskými plody na pláži. Pokud jídlo není v ceně výletu, je extrémně drahé (menu cca 400 tisíc IDR na osobu).

Kultura
2    Barong dance v Kuta – trvá asi hodinu, 100 tisíc IDR na osobu
2    Kecak Dance v Uluwatu – při západu slunce, trvá asi hodinu, 70 tisíc IDR na osobu. Chce to přijít asi půl hodiny předem (tj. 17:30), protože je o představení obrovský zájem a místa s pěkným výhledem se rychle plní.

Směnárny
Směnárny na letišti mají horší kurs než směnárny ve městě.
Ve městě je spousta směnáren v obchodech či za pultíky, nabízejících lepší kurs než kamenné směnárny. Při směně však požadují poplatky, nebo nenápadně schovají při počítání bankovku. Nemá smysl s těmito podvodníky ztrácet čas, nevyděláte na tom. Pokud jim na jejich triky přijdete, peníze vám nesmění. Doporučuji rovnou použít kamenných směnáren, např. PT. CENTRAL KUTA Money Exchange.

Taxi
Nejspolehlivější jsou taxi Bluebird group, jezdí vždy s taxametrem. Mnoho společností používá auta jim podobná. Obecně jsou taxi levná.


1    JÁVA, Indonésie (138 794 km2, 138 mil. obyvatel)
Přestože atmosféra není tak zajímavá jako na Bali, jsou zde skvělé turistické cíle – Borobudur, Prambanan, ale hlavně Bromo a Ijen.

Místa
1    Kawah Ijen (2799 m.n.m., hrana kráteru 2368 m.n.m., poslední erupce 1999) – sopka s ložiskem síry a jezerem s kyselinou sírovou o pH=0,5. Těžba i transport z ložiska do údolí je ruční, nosiči vysocí cca 150 cm chodí trasu 2x – 3x denně s nákladem, který jsem nezvednul. Výstup je dlouhý 3 km, 400 výškových metrů a trvá asi 1,5 hodiny. Nejlepší je vyrazit ráno, kdy ještě není moc teplo. Pod Ijen (Pos Paltuding) je nutné dojet autem (obvykle součást zájezdu), od ubytovacích možností se sem nedá rozumně dojít pěšky (je to asi 15 km).
1    Bromo (2329 m.n.m.) – aktivní sopka, poslední erupce 2011, z kráteru se kouří, jméno odvozeno od Brahma. Obvykle se ráno nejprve jede jeepem (3:30 - 3:45) na vyhlídku Pananjakan (2770 m.n.m., ale vyhlídka není z vrcholu), kde se čeká na východ slunce a jsou zde i prodejci občerstvení. Od parkoviště jeepu je to ještě asi 20 minut do kopce, na část trasy lze půjčit kůň. Vidět je sopky Bromo, Batok (2440 m.n.m., neaktivní) a vzadu Semeru (3676 m.n.m., poslední erupce 2012, nejvyšší hora Jávy).
    Pak se přejíždí jeepem na dno kráteru (5:30 - 5:45), odkud se jde na hranu kráteru Bromo, asi půl hodiny nejprve po rovině, pak do kopce a nakonec po schodech. Na cestu ke schodům lze půjčit kůň. Po návratu na dno kráteru se jede jeepem zpět do vesnice Cemoro Lawang (7:15).
1    Borobudur (750-850) – největší buddhistický chrám na světě, základna 118x118 m, 2672 reliéfů. Prohlídka min. na 2 hodiny. Spousta asijských turistů toužících po fotografii s Evropanem.
4    Mendut – malý chrám se sochou uvnitř, velký posvátný strom. Vedle buddhistický klášter.
2    Prambanan (asi kolem 850) - prohlídka asi 2 hodiny. Kromě hlavního chrámového okrsku (zejména Šivův, Brahmův a Višnův chrám) je zajímavý ještě Candi Sewu; Candi Bubrah a Candi Lumbung jsou nezajímavé.
3    Kinahrejo – výhled na sopku Merapi = Ohňová hora (2911 m.n.m., nejaktivnější sopka v Indonésii). Viditelné následky erupce v roce 2010.
4    Yogyakarta – 388 088 obyvatel, v překladu město připravené k prosperitě. Město je samo o sobě nezajímavé.
3    Yogyakarta / Kraton (1755-1756, dostavba 1920‘) – sultánův palác, museum s několika zajímavými exponáty.
3    Yogyakarta / podzemní mešita Sumur Gumuling – poměrně malá, ale zajímavá.
2    Yogyakarta / Taman Sari (1758-1765) – vodní palác, lázně. Malé, ale hezké.
4    Yogyakarta / Bird Market – byl přesunut od Taman Sari dál JZ od centra. Prodávají se tu rozmanití opeřenci, třeba barevná kuřata či havrani.
3    Yogyakarta / Jalan Malioboro – hlavní nákupní ulice, hodinky a trička levnější než v Thajsku.

Doprava
Doprava je velmi hustá, většina lidí jezdí na motorkách. Kdyby všichni nejezdili tak ohleduplně, za pár let by celá Jáva musela vymřít.
Přesun s cestovkou směrem Yogyakarta – Bromo – Ijen – Bali je výrazně levnější (530-710 tisíc IDR včetně ubytování) a nabídka je výrazně širší než ve směru z Bali do Yogyakarty (1075 tisíc IDR bez ubytování, tj. +300 až 400 tisíc IDR), kde v Kutě tento zájezd nabízí nejlevněji Perama tour.
Yogyakarta letiště – při odletu se platí v hotovosti mezinárodní odletová taxa 100 tisíc IDR. Na letiště jede vlak (zastávka přímo před letištěm), bus TransJogja č. 1 a 3 za 3000 IDR na osobu (staví přímo před letištěm) nebo taxi z centra za cca 50-70 tisíc IDR za auto.


2    KUALA LUMPUR, Malajsie (243 km2, 1 627 172 obyvatel)
Směsice starých budov a mrakodrapů.

Místa
2    Merdeka Square – kolem jsou historické paláce a za nimi mrakodrapy. V noci barevně osvětlené.
3    Masjid Jamek (1907-1909) – malá, ale hezká mešita.
1    KLCC, Petronas Towers (1998) – 452 m, dvojice mrakodrapů spojená lávkou. Kolem velké nákupní centrum a park. Architekt César Pelli (též autor One Canada Square v Canary Wharf v Londýně).
3    Sri Mahamariamman Temple (1837) – malý chrám, hodně zdobená fasáda.
2    Jalan Petaling – krytý noční trh, končí asi ve 22:30. Sortiment od oblečení přes elektroniku až po modely letadel.

Letiště
Letiště má dva terminály – KLIA pro běžné dopravce a LCCT pro nízkonákladové dopravce, zejména Air Asia. Přestože používají stejné runwaye, jsou od sebe vzdáleny asi 15 minut jízdy. Z obou terminálů se lze do centra města nejlevněji dostat autobusem (z každého terminálu 2-3 společnosti za 8 až 12 MYR jeden směr). Rychlejší, ale o dost dražší je vlak, který jede jen na KLIA.


1    ANGKOR, Siem Reap - Kambodža
= město, svaté město, hlavní svaté město země
Celkem více než 100 chrámů, v době největší slávy město pro 1 milion obyvatel. Říše trvala 802-1351.
Obvykle se jezdí okruhy několika chrámů:
Velký okruh: Angkor Wat, Phnom Bakheng, Jižní brána Angkor Thom, Bayon, Baphuon, Phimeanakas, Sras Srei, Terasa Slonů, Terasa malomocného krále, Preah Palilay, Severní brána, Preah Khan, Neak Pean, Ta Som, East Mebon, Pre Rup (26 km)
Malý okruh: Prasat Kravan, Srah Srang, Banteay Kdei, Ta Prohm, Ta Keo, Thommanom, Chau Say Thevoda, Brána vítězství, Terasa Slonů, Terasa malomocného krále, Sras Srei, Phimeanakas, Baphuon, Bayon, Jižní brána Angkor Thom, Phnom Bakheng, Angkor Wat (17 km)

Chrámy
1    Angkor Wat (1113-1150, Hindu zasvěcený Šivovi, poté Buddhist) – hodně rozsáhlý (ohradní zeď 1300x1500 m, vodní příkop 200 m), hodně pěkný, bohatě zdobený, hodně lidí
3    Phnom Bakheng (907, Hindu) – první velký chrám postavený v oblasti Angkor, z větší části vyřezán v kopci, je odsud vidět západ slunce nad Západní Baray (8 x 2,2 km) a z nadhledu Angkor Wat (jediné místo kromě balónu, odkud je takto vidět)
2    Jižní brána Angkor Thom – hradby 8 m vysoké, zachovalé a opravené sochy, most přes vodní příkop
2    Bayon (pozdní 12. stol., Buddhist) – dost pobořený, tváře bódhisatvů
3    Baphuon (1060, Hindu) – chrámová „hora“, zajímavá přístupová cesta
3    Phimeanakas (přelom 10. a 11. stol., Hindu) – dříve králův chrám ve středu původního města, nahoře funkční chrámek
3    Sras Srei – vodní nádrž, jinak nic
3    Terasa slonů (pozdní 12. stol., Buddhist) – pěkný výhled na „náměstí“
3    Terasa malomocného krále (pozdní 12. stol., Buddhist) – bohatě zdobená, ale velmi malá
2    Preah Palilay (13. stol., Buddhist) – hodně rozbořený, mimo hlavní trasu
3    Severní brána Angkor Thom – oproti jižní v horším stavu
1    Preah Khan (1191, Buddhist) – pěkná přístupová cesta, hodně rozsáhlý, bohatě zdobený, původně klášter a škola pro 1000 mnichů
2    Neak Pean (pozdní 12. století, Buddhist) – přístup po chodníku přes bažinu, ostrovní chrám na vodě, malý
3    Ta Som (pozdní 12. století, Buddhist) – zarostlá zadní brána, poměrně malý
3    Východní Mebon (952-3, Hindu) – velký, chrámová „hora“, sochy slonů, kdysi stál uvnitř nádrže na umělém ostrově
2    Banteay Samre (polovina 12. stol. jako Angkor Wat, Hindu) – bohatě zdobený, mimo hlavní trasu, na cestě k němu se projíždí vesnicí
3    Pre Rup (962, Hindu) – chrámová „hora“, pěkný výhled
4    Prasat Kravan (10. stol., Hindu) – malý cihlový s reliéfy uvnitř, v opravě
3    Srah Srang (pol. 10. a konec 12. stol., Buddhist) – nádrž, stejný architekt jako Pre Rup
3    Banteay Kdei (přelom 12. a 13. stol., Buddhist) – dost pobořený, na místě staršího chrámu, sloužil jako klášter
1    Ta Prohm (1186, Buddhist) – rozsáhlý, prorostlý stromy, bývalý klášter ovládající 3000 vesnic, hodně lidí
3    Ta Keo (přelom 10. a 11. stol., Buddhist) – vysoký, výhledy na stromy okolo, první chrám stavěný kompletně z pískovce
3    Thommanom (přelom 11. a 12. stol. jako Angkor Wat, Hindu) – malý, zdobený, v dobrém stavu
3    Chau Say Thevoda (12. stol., Hindu) – malý, zajímavá přístupová cesta na východ
3    Brána vítězství – slušně zachovaná, bez vodního příkopu

Banteay [bantej] = klášter, chrám, pevnost
Phnom [phňom] = hora, kopec, hory
Prasat [prasát] = hrad, věž, chrám
Preah [pré] = svatý, posvátný
Srei = žena
Ta = děd
Thom [thom] = velký
Wat [vat] = chrám, klášter

Peníze
Není důvod měnit peníze, USD jsou akceptovány naprosto všude. Používají se pouze bankovky, hodnotu menší než 1 USD obchodníci vrací v místní měně v kursu 4000 Riel za 1 USD.

Doprava
Po chrámech lze jezdit na kole, tuk-tukem, autem či autobusem. Podle mne nejlepší je tuk-tuk za 10-15 USD pro 2 (teoreticky i pro 4) na den.
Z letiště je pevná cena za přepravu do města 7 USD, většina ubytování však nabízí dopravu k nim zdarma.
Pro přesuny do jiných měst je v centru spousta cestovních kanceláří nabízejících patrně stejný produkt. Hotely a guesthousy nabízejí to samé, jen obvykle za vyšší cenu.
Cesta Siem Reap – Koh Chang. Ráno (7:30) vás vyzvedne blízko hotelu velký autobus. Až objede všechna místa, jede asi hodinu k restauraci, kde je pauza půl hodiny. Pak jede do Poipet, kde dostanete nálepky podle cílové destinace (Bangkok, Pattaya nebo Koh Chang). Poté jede ještě asi 4 km k hranici, kam dojede před polednem, a všechny vysadí a vyloží zavazadla. Sami jdete na kambodžské imigrační (fronta asi půl hodiny), pak cca 5-10 minut na thajské imigrační v Aranyaprathet (fronta asi hodinu) a za hranicí čekají minibusy, které vás odvezou asi 5 minut k restauraci. Tam čekáte, až bude dost lidí do minibusu do vaší destinace (14:30). I když vám v Kambodži tvrdí, že pojede stejný velký autobus i v Thajsku, pojede jiný minibus. Minibus jede k trajektu z přístavu u Laem Ngob a pokud je v dobrém stavu, stihnete poslední trajekt v 19:30. Lístek na trajekt je v ceně, samostatně stojí 80 až 100 THB. Pokud je minibus v horším stavu, za jízdy se mu otevřou dveře a krosny vypadnou na silnici. Když začne pršet, nebudou fungovat stěrače (pokud je minibus bude mít), proto pojede pomaleji a nestihne trajekt. Když mu během cesty nedojde palivo, odveze vás k hotelu v Laem Ngob, kde si sami zaplatíte nocleh. Když mu dojde palivo, zůstane v přístavu a zaplatí vám do hotelu songthaew. Ten slíbí, že vás ráno odveze na první trajekt na Koh Chang a v životě už ho neuvidíte.


2    KOH CHANG, Thajsko (v překladu Sloní ostrov)
Pláže jsou velmi pěkné, lepší mi přišly jen na Phi-Phi (před tsunami) a v Tulum v Mexiku. Pláže jsou lemované ubytováním a restauracemi, hlavní silnice vede až za nimi, ne podél pláží. Na začátku prosince málo lidí.

1    Kai Bae – pláž rozdělená na dvě části, jižní část je hezčí. Při přílivu je pláž úzká, večer při odlivu se hodně rozšiřuje a moře je dlouho mělké. Písek, nakloněné palmy, západ slunce nad ostrůvky…
?    Long Beach – výrazně rušnější než Kai Bae
3    Bang Bao – bývalá rybářská vesnice, dnes plná obchodů a restaurací. Má své kouzlo, ale rozhodně již není tradiční.
2    Šnorchlovací výlet na ostrůvky jižně od Koh Chang - šnorchlovací potřeby v ceně. Podmořský svět srovnatelný s Egyptem (Hurghada). Loď je plná Rusů a stejnou trasu jede denně několik lodí, takže jde o masovou akci.

Doprava
Po ostrově jezdí songthaewy. Cena z přístavu Ferry Koh Chang při plném obsazení auta (12 osob):
White Sands Beach 50 THB
Klong Prao Beach 60 THB
Kai Bae Beach 60 THB
Lonely Beach 100 THB
Bang Bao 120 THB
Pokud je vás málo, songthaew pojede jako taxi a např. cena při 2 lidech na Kai Bae a 2 na Lonely Beach bude 150 THB, resp. 200 THB na osobu.


1    BANGKOK, Thajsko (1569 km2, 8 280 925 obyvatel)
1    Khao San – ulice se spoustou restaurací, cestovek a stánků s turistickým zbožím
4    Democracy Monument (1932) – monument uprostřed kruháku
3    Wat Ratchanadda (1846) – rozsáhlý, se spoustou věžiček
2    Golden Mount – umělý kopec s výhledy na město, samotný chrám není moc zajímavý
3    Wat Suthat (1807-1847) – rozsáhlý, pěkné vnitřní malby
3    Grand Palace (Královský palác) – vstup 400 THB na osobu
1    Wat Phra Kaeo (18. stol.) – chrámový komplex obehnaný zdí s výjevy z Ramajany. Vstup přes královský palác, 5. 12. na narozeniny krále zdarma.
1    Wat Pho (1781) včetně ležícího Buddhy (43 m dlouhý) – rozsáhlý areál, hodně lidí, vstup 100 THB na osobu
3    Indická a Čínská čtvrť – obrovské tržiště, ale spíše pro místní než s turistickým zbožím
2    Chao Phraya Express – MHD po řece, rychlé spojení (např. Ratchawong – Phra Arthit (Khao San) 15 THB/os.)
2    Wat Arun (17. stol., přestavba 19. stol.) – na druhém břehu řeky, jede k němu přívoz
4    Sanam Luang – zelené náměstí

Letiště
Mezi letišti BKK a DMK jezdí zdarma autobus každých cca 20 minut, večer méně často.
Z města (stanice Phaya Thai) jede vlak za 45 THB na osobu, z Khao San přímý mikrobus od 100 THB na osobu (jízdní doba cca hodina, odjíždí se zpožděním půl hodiny).
Na letišti BKK je jednotný kurs ve všech směnárnách, horší než ve městě.



Zpět na stránku Asie 2012