|
Josef Morkus – Diplomní projekt |
Průvodní zpráva stručná |
|
Předmětem projektu je zpracování urbanistické studie severní části nádraží ČD Praha-Smíchov, širší vztahy postihují větší část údolní roviny Smíchova.
POLOHA ÚZEMÍ: Smíchov je tradiční pražskou industriální čtvrtí, která zažila masivní rozvoj zejména v 19. století. Dnes prožívá intenzivní přestavbu a změnu nejen atmosféry, ale i funkce v rámci celého města. Řešené území přímo navazuje na nově komponované centrum Smíchova v okolí křižovatky Anděl.
ZÁKLADNÍ
CÍLE NÁVRHU:
·
Zachovat zbytky
průmyslového dědictví a upevnit je jako základ image čtvrti
·
Navázat na stávající
urbanistickou strukturu, rozvinout ji a provázat s okolím
·
Provázat Smíchov a
Radlice
·
Vytvořit živé městské
prostředí s dostatkem kvalitního bydlení
·
Klást důraz na
rozmanitost a identifikovatelnost prostorů
·
Rehabilitovat Nádražní
jako obchodní a společenskou páteř území v celé její délce
·
Využít zajímavé
přírodní a terénní podmínky území
·
Vyřešit plochu AN Na
Knížecí a navrhnout schéma distribučního centra ČD
V rámci
širších vztahů pak:
·
Zohlednit dokončené
nebo rozpracované projekty v území
·
Řešit dopravní obsluhu
oblasti v kontextu celého Smíchova
·
Zachovat a podpořit
stávající zelené plochy a spojit je v ucelený systém ve vazbě na dotvořené
promenádní nábřeží
·
Vytvořit
reprezentativní a funkční předprostor Smíchovského nádraží
·
V pásu mezi
Nádražní a Strakonickou navrhnout kvalitní bytovou zástavbu v těsném
kontaktu s řekou
·
Posílit rekreační potenciál
Císařské louky a více ji zpřístupnit veřejnosti při upevnění její funkce prvku
ekologické stability
Kompozice: Návrh se opírá o pevnou kompoziční strukturu Smíchova, na volných plochách doplňuje blokovou strukturu měřítkem odpovídající stávající zástavbě. Základní kompoziční osy Smíchova vedou ve směru sever-jih. Radlická je i bude dopravní tepnou, Stroupežnického se stává důležitou osou hlavně pro pěší, návrh ji prodlužuje přes celé řešené území a na jihu navazuje na ústí radlického údolí. Nádražní je hlavní historickou osou a přemění se na městskou obchodní třídu - páteř celého Smíchova. Svornosti a následně Strakonická jsou věnovány automobilové dopravě. Nábřeží je řešeno jako klidová zóna pěší promenády s parkovou úpravou a s přímou vazbou na Vltavu. Z těchto kvalit těží přilehlé obytné soubory.
Ulice ve
směru východo-západním představují důležitou vazbu řešeného území
k Vltavě, nově jsou k nim přidány ještě spojnice skrz pivovar a blok
U trati. Zelený masiv Santošky je napojen do zeleného pásu, který přetíná a
zároveň propojuje řešené území a pokračuje skrz nově navržený vnitroblok
v klidné poloze až k Vltavě.
Veřejné
prostory návrh dělí na dvě kategorie – živé městské prostory a klidová náměstí.
Živé městské prostory přímo navazují na Nádražní třídu a rozvíjejí pravidelný
rytmus založený v severní části Smíchova. Náměstí Na Knížecí je ryze
kamenným uzavřeným náměstím s dominantní fasádou pivovaru, prostor severně
od železniční estakády se otvírá do širokého zeleného pásu, následuje parkový
prostor pokračující zeleným pásem až k Vltavě, s nímž kontrastuje
zcela nově ztvárněný předprostor Smíchovského nádraží. Následuje parkové
náměstí u Červené zahrady a rytmus je zakončen areálem Zlatého lihovaru a jeho
protipólem - zlíchovským kostelíkem.
Klidová náměstí
jsou oddálena od Nádražní – jedno se rozkládá kolem dvou zachovaných nádražních
budov (odkaz na historii místa) v severní části řešeného území, druhé
v jeho jižní části při ústí radlického údolí. To zde zajišťuje i potřebnou
kontinuitu obou čtvrtí. Obě náměstí jsou chráněna proti hluku i shonu dopravy
obálkou budov a tvoří jádro, kolem kterého se rozvíjí celé řešené území.
Funkce: Smíchov lze definovat jako smíšenou zónu městského charakteru. V těsné blízkosti nového centra Smíchova se předpokládá koncentrace celoměstsky významných funkcí. Bloky u ulice Radlické jsou navrženy jako smíšené s významným podílem bydlení, které by se mělo umisťovat směrem do středního klidového prostoru. Bloky mezi centrálním prostorem kolem nádražních hal a Nádražní jsou všeobecně obytné s využitím parteru pro obchod. Následuje oddělení východo-západním parkovým pásem. Ve středu jižní části řešeného území je umístěna plocha, která umožňuje lokalizovat kulturní či konferenční centrum. Okolo něj je navrženo ochranné území obchodu a služeb s určitým podílem bydlení. Celá tato jižní oblast je navržena na desce 6 m nad úrovní nádraží aby lépe navázala na terén, pod deskou jsou navrženy podzemní garáže.
Bloky na
nábřeží by měly být obytné a maximálně těžit z vazby na řeku. Tento pás
bydlení je doplněn distribučním centrem pivovaru, kulturně-společenským
objektem na nábřeží, plochami pro zdravotnické zařízení, komplexem bývalé
Radlické mlékárny, školou u Smíchovského nádraží a mateřskou školu v přeměněné
Červené zahradě. Celý pás je rozčleněn plochami parkových náměstí,
v předprostoru Smíchovského nádraží, u Červené zahrady a ukončen souborem
Zlatého lihovaru. Smíchovský přístav je navržen jako sportovní a ochranný, ne
nákladní. Nádraží projde celkovou rekonstrukcí a rekonfigurací.
V pásu
mezi městským okruhem a nově definovaným nádražím je umístěno v úrovni
terénu distribuční centrum ČD. V patře nad ním se nachází prodej koncovým
zákazníkům, záchytné parkoviště systému P+R, meziměstské autobusové nádraží a související
služby a lávka na osu Koulky.
Doprava: Základní systém dopravní obsluhy Smíchova je dnes
již určen. V řešeném území jsou základními komunikacemi Radlická,
Ostrovského a navazující Vltavská a spojka portálů tunelů Mrázovka a nového
sdruženého výtoňského mostu. K výraznému zklidnění by mělo v návrhu dojít
na nábřeží. Doprava z Hořejšího náměstí se přesouvá do ulice Svornosti,
Strakonická na nábřeží u Císařské louky je zahloubena na úroveň náplavky a na
jejím stropě je navržen park. Distribuční centrum a další aktivity jsou
napojeny komunikací z nového ramene křižovatky při ústí radlického údolí.
Autobusové
nádraží Na Knížecí navrhuji v prostoru zachovat pouze pro provoz MHD,
měním systém jeho organizace na objízdný. Meziměstské linky přesouvám na nové
AN nad distribučním centrem ČD s perfektním napojením na vlak, metro,
tramvaje i autobusy MHD pomocí prodloužených podchodů pod nádražím.
V rámci reorganizace celého přednádražního prostoru Smíchovského nádraží
navrhuji ponechat pro MHD pouze stávající jižní plochy. Linky řady 3xx by
zastavovaly kolem zastávky tramvaje a nabízely tak ideální vazbu pro přestup.
Jiná doprava je z tohoto prostoru vyloučena.
Návrh
přináší změnu ve vedení tramvajové trati do Radlic. Navrhuji v místě ústí
radlického údolí její převedení do nové urbanistické struktury, vedení po
severní hraně redukované plochy Smíchovského nádraží a napojení na stávající
trať v ulici Nádražní.
Pěší
promenáda na nábřeží od Kampy až na Císařskou louku a Zlíchov je propojena s
masivy Kinského zahrady, zahrady Sacre Coeur, vrchu Mrázovky a parků Skalka a
Santoška. Navrhuji propojení nábřeží s Andělem pomocí pěší zóny v ulici
Lidická, s Knížecí průchodem komplexem pivovaru a Santošky pomocí zeleného pásu
vedeného vnitroblokem v místě dnešní ulice U trati. Pro lepší přístup na
Císařskou louku jsou navrženy nové lávky.